Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Σημαντικές Αλλαγές και Αυστηρές Ποινές
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) έρχεται με μια σειρά αυστηρών ποινών και υψηλών προστίμων για σοβαρές παραβάσεις, οι οποίες συχνά οδηγούν σε ατυχήματα. Η νέα αυτή νομοθεσία στοχεύει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας με ένα αναγκαίο και ταυτόχρονα δικαιότερο σύστημα.
Η κυβέρνηση, μέσω του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, παρουσίασε το νέο ΚΟΚ, τονίζοντας ότι αποτελεί μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά ζητήματα ασφάλειας στους δρόμους. Η ανάγκη αυτή προκύπτει από τη <μείωση θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στις ελληνικές οδούς και την καλλιέργεια κυκλοφοριακής παιδείας.
Βασικές Ρυθμίσεις και Ποινές
Η νομοθεσία αναμένεται να συζητηθεί στις Επιτροπές της Βουλής, εισάγοντας την ποινικοποίηση μιας σειράς υψηλού κινδύνου αδικημάτων. Αυτά περιλαμβάνουν την οδήγηση χωρίς την προσοχή που απαιτείται, τη μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα, την παραβίασησή σημάτων και την οδήγηση κάτω από την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών.
Ο νέος ΚΟΚ επιδιώκει να εισάγει μια αναλογική κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και των αντίστοιχων επιβαλλόμενων ποινών, λαμβάνοντας υπόψη την επικινδυνότητα των παραβάσεων. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών και η προστασία όλων των χρηστών του οδικού δικτύου, περιλαμβανομένων των πεζών.
Οι κυρώσεις είναι αυστηρές και περιλαμβάνουν χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση διπλωμάτων και βαθμούς ποινής. Σημαντικό είναι ότι οι ποινές αφορά τους οδηγούς, καθώς οι παραβάσεις κατατάσσονται σε αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα, καθώς και σε λιγότερο επικίνδυνες. Ειδικά για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις, υπάρχει και κλιμάκωση των ποινών.
Μέτρα Υποστήριξης για Άτομα με Αναπηρία
Επιπλέον μέτρα επιδιώκουν τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας ατόμων με αναπηρία, όπως η άμεση απομάκρυνση οχημάτων που παρκάρουν παράνομα σε ειδικές θέσεις.
Ακολουθούν παραδείγματα υψηλού κινδύνου αδικημάτων που θα ποινικοποιηθούν:
- Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
- Η υπέρβαση ορίου ταχύτητας.
- Η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης.
- Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή άλλων ναρκωτικών ουσιών.
- Η οδήγηση χωρίς δίπλωμα.
- Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους.
Νέα Όρια Ταχύτητας και Ρυθμίσεις
Σημαντική αλλαγή είναι η καθορισμένη ανώτατη ταχύτητα των 30 χιλιομέτρων ανά ώρα σε κατοικημένες περιοχές, με δυνατότητα 50 χλμ./ώρα σε οδούς μεγάλου κυκλοφοριακού φορτίου. Για τα φορτηγά που μεταφέρουν ανθρώπους, το ανώτατο όριο ταχύτητας ορίζεται στα 40 χλμ./ώρα.
Επιπλέον, ο ΚΟΚ προβλέπει την τοποθέτηση και χρήση μέσων ελέγχου παραβάσεων και την υποχρέωση των παραβατών να ενημερώνονται μέσω διαδικτύου και sms. Τα πρόστιμα θα καταχωρούνται ψηφιακά και τα έσοδα θα αξιοποιούνται για τη βελτίωση της οδικής υποδομής.
Αυστηρές Ποινές για Σοβαρές Παραβάσεις
Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση θα επιφέρει πρόστιμα που φτάνουν μέχρι 4.000 ευρώ για τους υπότροπους, καθώς και αφαίρεση άδειας έως 8 έτη, αν προκαλέσουν ατύχημα. Για θέματα οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, οι ποινές θα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και θα φτάνουν μέχρι 4.000 ευρώ, με αφαίρεση διπλώματος μέχρι 10 έτη.
Οι ποινές για μη χρήση ζώνης ή κράνους θα είναι επίσης αυστηρές, με πρόστιμα που ανέρχονται σε 350 ευρώ, και η αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
Επιπλέον, η παραβίαση STOP και ερυθρού σηματοδότη θα οδηγεί σε πρόστιμα που ξεκινούν από 350 ευρώ και φτάνουν μέχρι 4.000 ευρώ, ανάλογα με την υποτροπή και την πρόκληση ατυχήματος.
Συνοψίζοντας τις Αλλαγές
Αυτές οι αλλαγές και οι αυστηρές ποινές που εισάγει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έρχονται να διασφαλίσουν μια μεγαλύτερη και ασφαλέστερη οδική εμπειρία για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου. Με την εφαρμογή των νέων κανόνων, η κυβέρνηση ελπίζει να μειώσει τα ατυχήματα και να προάγει την οδική παιδεία στην ελληνική κοινωνία.